Iskall Volvo

Iskall Volvo

Service dieselvärmare - Volvo V70

Första riktiga kylan är här, snön ligger tunn på marken och bilen som normalt brukar bli varm på ett kick står där som en iskub. Dieselvärmaren har slutat fungera och du står där helt handfallen. Visst har den varit lite kinkig de senaste åren och visst har det ofta känts som om den inte riktigt har hoppat igång alla gånger. Men nu är den helt död...

Så vad gör man?

Att skrota bilen för att värmaren inte fungerar känns onödigt och att frysa är inte bara obehagligt utan även en säkerhetsrisk där du åker omkring med immiga rutor och stela fingrar.

Så service av värmaren helt enkelt! Visst går dem att serva och det är enklare än man kan tro.

Det vanligaste som händer med värmaren i Volvo V70 är att den blir igensatt och har svårt att antända bränslet. Då räcker det med att byta den sk brännarinsatsen mot en ny och värmaren blir som "ny" igen. Det näst vanligaste felet på värmaren i Volvo V70 är att vattenpumpen ger upp och inte kyler värmaren tillräckligt.

Defekt vattenpump kan man felsöka själv.

Gör såhär:

  1. Starta värmaren och lyssna på hur den startar.
  2. När värmaren går igång och värmer för fullt så lyssnar du efter ett bubblande ljud från värmaren
  3. Kort därefter så kommer värmaren slå av sig
  4. Gör om proceduren men denna gång med motorn på. Om vattenpumpen är defekt så kommer värmaren få kylning från motorns vattenpump och om så är fallet så byter man vattenpump.

 

Byte Brännarinsats

Ok, så vi har konstaterat att brännarinsatsen behöver bytas. Vad gör vi nu? Ja, vi rekommenderar alltid att dubbelkolla så att brännarinsatsen man tänker beställa är samma som sitter i bilen. Detta för att det finns ett flertal olika brännarinsatser till Webasto Thermo Top V (även kallad Webasto TTV). Risken är att man beställer en som inte passar just din bil och blir stående med delar som måste skickas i retur med onödiga kostnader och tidsförluster.

Värmaren sitter i hjulhuset på höger sida och efter att hjul och hjulhus har demonterats så ser man värmaren under skärmen. Den är relativt enkel att demontera och det enda som kan sätta käppar i hjulet är vattenanslutningarna som ibland kan vara lite knepiga att få loss. Skulle olyckan vara framme och dessa går sönder så är det ingen fara, de finns som lös reservdel hos Volvo för knappa femhundringen. Men är man försiktig så står man snart där med värmaren i händerna.

Börja med att lossa alla externa delar så som fäste, ljuddämpare, vattenslangar etc. Lyft sedan av locket på värmaren med en plattmejsel eller plastverktyg om ni har ett. Värmaren är sedan skruvad med tre skruvar och efter att ha delat på och lossat alla kontakter så är ni inne i brännaren.

Där kan ni jämföra så att brännarinsatsen som sitter i bilen matchar den som ni tänkt att beställa hos oss. Är ni det minsta osäker så kontakta oss så hjälper vi till. Enklast kan vara att ta några bilder och maila oss.
​​​​​​
Det som skiljer de olika enheterna åt är kontakterna, bränsleavstängningsventil, förvärmning av bränsle samt antal hål i bakkant på brännarinsatsen.

När brännaren är bytt så är det bara att skruva ihop allt igen och montera dit värmaren på sin plats igen. Var försiktig med vattenanslutningen och dubbelkolla så att alla kontakter är anslutna. Provkör gärna värmaren innan du skruvar ihop för mycket så att du enkelt kan komma åt om det visar sig att man glömt/missat något.

 

 

Vill du inte göra jobbet själv?

Inga problem, vi gör inget annat på dagarna än att skruva värmare och just denna bil ser vi ofta. Ring oss eller skicka ett mail för att boka en tid. Vi behöver bilen en halv dag för detta ingrepp och varför inte låna en cykel, bil eller sparkcykel av oss under tiden.

 

Ni når oss på 08-800449 eller info@varmarcenter.se

 

Lycka till!

 



2022-01-03
Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen